fbpx

Instrukcije za opstrukcije

Ostavi komentar
Kao što znamo, predstojeći predsednički izbori održaće se 2. aprila 2017. godine. To znači da će se drugi krug izbora, pod oborivom pretpostavkom da će ga biti, najverovatnije održati 16. aprila, odnosno za vreme uskršnjih praznika. Kako praznici obuhvataju vikend i tri neradna dana, očekivano je da će određeni broj građana i građanki to vreme iskoristiti da otputuju i odu na odmor van zemlje. To dalje znači da neće biti prisutni tokom potencijalnog drugog izbornog kruga, te da neće moći da glasaju na svom matičnom biračkom mestu. Možda bi valjalo postaviti pitanje zašto baš ovaj datum, ali to ćemo ostaviti drugim tumačima političke klime i izbornih strategija.

Zarad regulacije ostvarenja biračkog prava onima koji se u vreme izbora neće nalaziti u mestu svog prebivališta, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave je na svom sajtu izbacilo obaveštenje kojim se utvrđuje ovaj postupak. U obaveštenju se navodi da će birači sa prebivalištem u Srbiji a boravištem u inostranstvu moći da podnesu zahtev za glasanje u mestu boravišta. Zahtev se podnosi diplomatsko-konzularnom predstavništvu Republike Srbije u zemlji u kojoj će birač boraviti tokom izbora. Rok za podnošenje ovog zahteva je 11. mart 2017. godine.

Pored neočekivano kratkog roka za podnošenje zahteva, postavlja se pitanje na koji način se reguliše glasanje onim licima koja će boraviti u inostranstvu samo tokom drugog kruga izbora, odnosno u ovom konkretnom slučaju – za vreme praznika. S obzirom da sam jedna od onih koji će predstojeće praznike iskoristiti da otputuje van zemlje, poslala sam Ambasadi Republike Srbije mejl u kom sam obrazložila svoju situaciju i zamolila da mi se omogući glasanje na izborima u inostranstvu. Uskoro mi je stigao odgovor da će to biti moguće i da je samo neophodno da im prosledim prijavu za glasanje u inostranstvu nakon prvog izbornog kruga. Igrom slučaja imam mnogobrojne prijatelje i poznanike koji su se našli u istoj situaciji, i svima su ambasade i konzulati odgovorili na sličan način.

Problem nastaje 6. marta, kada iznenada svima kreću da stižu mejlovi od diplomatsko-konzularnih predstavništava u kojima piše da su „dobili instrukcije“ koje nalažu da se ipak onemogući glasanje van matičnog biračkog mesta u drugom krugu izbora.

prusina blog screen 1

Mejl Ambasade Republike Srbije u Pragu

Nakon dobijene informacije, konsultovala sam zakon. Prema članu 23. Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, u slučaju promene mesta boravišta između prvog i ponovljenog glasanja na izborima za predsednika republike, može se tražiti od nadležnog ministarstva da donese rešenje na osnovu kog se zasniva izmena u biračkom spisku.

Ova odredba je detaljnije razrađena Uputstvom za sprovođenje izbora za predsednika Republike, koje je donela Republička izborna komisija na sednici održanoj 2. marta 2017. godine. Naime, u članu 81. Uputstva se navodi da između prvog i ponovljenog glasanja, građani i predlagači kandidata mogu Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave podneti zahtev za upis promene u biračkom spisku. Takođe se u istom članu navodi da će RIK uzeti u obzir samo ona rešenja Ministarstva koja je primila najkasnije 48 časova pre dana ponovljenog glasanja.

Sve ove informacije sam uredno spakovala u jedan mejl i poslala Ambasadi Republike Srbije u Pragu. Takođe sam zamolila da mi se kaže ko je i na osnovu čega doneo evidentno nezakonitu odluku, kako bih znala kome mogu da uputim žalbu. Svesna činjenice da su ambasade u ovom slučaju samo izvršioci odluka, kontaktirala sam Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, kao i Ministarstvo spoljnjih poslova. Nažalost, nije bilo nikakve povratne informacije.

Nakon mnogobrojnih mejlova, telefonskih poziva, iščitavanja zakona i izgubljene borbe za ostvarenje biračkog prava u punom obimu – ostaje samo da dobro promislim u kom ću krugu glasati. I da pokušam da protumačim mejl koji sam upravo dobila od Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, a koji evidentno ne sadrži odgovor na moje pitanje.

prusina blog screen

Odgovor Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave

 

Jedno od tumačenja koje se moglo čuti jeste da se pravo na promenu biračkog mesta između dva kruga izbora ne odnosi na one koji putuju turistički u inostranstvo. Takvo objašnjenje bi bilo besmisleno, ali bi bilo potencijalno prihvatljivo ukoliko bi se barem potkrepilo nekim zakonskim ili podzakonskim aktom. Kako to trenutno nije slučaj, ostaje samo da se pitamo da li je ovo posledica nemara ili zadnjih namera.

Ostavi komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *