Inicijativa mladih za ljudska prava u Srbiji je duboko zabrinuta zbog puštanja pesme “Ne volim te Alija, zato što si Balija” na završnoj priredbi učenika četvrtih razreda Osnovne škole “Vasa Stajić” iz Novog Sada. Ovaj čin predstavlja nastavak trenda instrumentalizacije dece u borbi za “nacionalne interese” kroz školske ustanove, priredbe i državne svečanosti na kojima učestvuju deca.

Puštanje pesme je samo posledica promocije nacionalizma na svim nivoima i atmosfere u kojoj sva deca u Srbiji  žive, rastu i obrazuju se. Smatramo da je ljudski kapital najvažniji za svako društvo. On se unapređuje direktno kroz sistem obrazovanja, sticanjem veština i izgradnjom sistema vrednosti koji poziva na mir i toleranciju. Škola je mesto gde se deca grade i razvijaju a pesme koje pozivaju na nacionalnu i versku mržnju ne smeju biti deo aktivnosti obrazovnih ustanova za šta su isključivo nadležni i odgovorni učitelji/ce, školska uprava i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. 

Izjava direktorke OŠ “Vasa Stajić” Zorice Đurić u kojoj se odgovornost za reprodukovanje pesme prebacuje na đake je poražavajuća i pokazuje nedostatak razumevanja važnosti uspostavljanja preventivnih edukativnih praksi. Ovakvim izjavama nadležnih se dodatno normalizuje neodgovornost institucija. Adekvatna reakcija bi podrazumevala iskazivanje svesti o problematičnosti puštanja nacionalističkog sadržaja u školama kroz preuzimanje odgovornosti institucija što predstavlja prvi korak u obrazovanju generacija kojima je mir na prvom mestu. 

Na osnovu javno dostupnih informacija, ovo nije jedini propust ove ustanove da jasno i bez oklevanja poruči da nacionalizmu i mržnji nije mesto u školskom prostoru.

Odnos države Srbije prema obrazovanju najmlađih i sadržaju koji im je dostupan u školskim ustanovama jasno ukazuje na degradaciju obrazovnog sistema što dodatno potvrđuje činjenica da su ulaganja u prosvetu još uvek razočaravajuće niska.

Parlamentarna skupština Saveta Evrope je kroz preporuke koje se odnose na obrazovanje i učenje istorije ukazala je na značaj i ulogu obrazovanja u procesu izgradnje trajnog mira i pomirenja.

Od Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja očekujemo reakciju, pozivanje nadležnih u OŠ “Vasa Stajić” na odgovornost, kao  i preduzimanje koraka koji će voditi unapređenju obrazovnog sistema na način da podstiče na toleranciju i razumevanje kroz  učenje o prošlosti koje je bazirano na činjenicama a u skladu sa najvišim pedagoškim i naučnim standardima, procesom usklađivanja sa Evropskom Unijom i zakonima Republike Srbije.

Photo: Vesna Anđić, RSE/ RFE.